شیوه ای مبتکرانه و نوآورانه در تدریس درس جغرافیای انسانی توسط دکتر هدیه تقوی
09 07 2017 00:00
کد خبر : 12282644
تعداد بازدید : 3
<div style="text-align: justify;">
<p style="text-align: center;">تعامل فرهنگی اقوام ایرانی </p>
<p dir="RTL" style="line-height: 150%; direction: rtl; unicode-bidi: embed; text-align: justify;">جغرافیای انسانی از جمله دروس اختیاری است که دانشجویان گروه تاریخ آن را در مقطع کارشناسی می گذراند. با توجه به سر فصل های این درس که در بردارنده؛ اقوام، نژاد، زبان، دین، سکونت گزینی های روستایی و شهری، جاذبه های گردشگری و... است، این امکان را فراهم آورد تا با شیوه ای ابتکاری و نوآورانه با رعایت سرفصل های درس و ارائه مبانی نظری آن، طرح عملی در کلاس نیز اجرا شود. هدف اصلی این طرح، بالا بردن میزان بازدهی کلاس، آشنایی دانشجویان با اصول مهم جغرافیای انسانی، استفاده از توانمندیهای دانشجویان در استفاده عملی از دروس، مسئولیت پذیری ، انجام وظایف محوله و... بود.</p>
<p dir="RTL" style="line-height: 150%; direction: rtl; unicode-bidi: embed; text-align: justify;">در این طرح دو شعار انتخاب شد. یک شعار در سطح کل کلاس برای تمامی گروهها که شعار « ما مسئولیم» و شعار گروههای استانی « تبلغ بهتر گردشگر بیشتر» در نظر گرفته شد. جهت تحقق شعارهای مورد نظر، گروههای استانی به عنوان نماینده استانهایشان به چندین گروه از قبیل؛ آذربایجان، لرستان، مازندران، قزوین، تهران، سبزوار، کرمان، گیلان، اصفهان تقسیم شدند. </p>
<p dir="RTL" style="line-height: 150%; direction: rtl; unicode-bidi: embed; text-align: justify;">گروههای استانی با تعیین سرگروه و تقسیم کار، وظایف فردی را زیر نظر سر گروه انجام دادند. موارد مورد توجه هر گروه معرفی جامع از استان خود شامل؛ جغرافیای تاریخی، پیشینه تاریخی، اقوام ساکن، زبان رایج، جاذبه های گردشکری، لباس محلی، آداب و رسوم رایج، غذاها و شیرینی های آن شهر و... بود.</p>
<p dir="RTL" style="line-height: 150%; direction: rtl; unicode-bidi: embed; text-align: justify;"> در پی اجرای این طرح دانشجویان هر استان با مطالعات میدانی از قبیل؛ مصاحبه با پدر بزرگ و مادر بزرگ ها و نقل برخی سنت ها از زبان آنان، فیلم برداری از اجرای برخی سنت ها مانند ترانه های محلی زنان در موقع دوشیدن گوسفند، عکس برداری از جاذبه های استانی توسط دانشجویان در ایام تعطیلات نوروزی ، تهیه غدای محلی توسط دانشجویان به صورت گروهی ، پوشیدن لباس محلی به صورت نمادین، بیان گویش محلی به صورت زنده برای دانشجویان و بیان همان جملات با زبان دیگر اقوام ایرانی توسط دانشجویان، معرفی شیرینی های معروف استانها با آوردن نمونه آن در کلاس ، نقل داستان های رایج محلی و... طرح خود را در کلاس ارائه دادند. </p>
<p dir="RTL" style="line-height: 150%; direction: rtl; unicode-bidi: embed; text-align: justify;">در پایان ترم نیز از دانشجویان نظر سنجی به عمل آمد و این طرح رضایت حداکثری آنان را به همراه داشت. همچنین آنان اتفاق نظر داشتند که در این طرح با فرهنگ اقوام، آداب و رسوم آنان و بسیاری از جاذبه های ایران در مناطق مختلف آشنا شده اند. علاوه بر آن، تبادل و تعامل فرهنگی هر چند در سطح پایین بین دانشجویان اقوام مختلف در کلاس صورت گرفت. </p>
<p dir="RTL" style="line-height: 150%; direction: rtl; unicode-bidi: embed; text-align: justify;">اجرایی این طرح ها در سطح بزرگتر و در حد برگزاری نمایشگاه اقوام در سطج دانشگاهی قابل اجراست، در صورتی که حمایت های لازم از اجرایی چنین طرح های به عمل آید. </p>
<br />
</div>