سخنراني مشترك سركار خانم دكتر نفيسي، عضو هيات علمي گروه زبان انگليسي و نگار سلماسي، فارغ التحصيل مقطع كارشناسي ارشد گروه انگليسي، به عنوان "تاثير مواجهه با زبان دوم بر هوش فرهنگي زبان آموزان" در روز چهارشنبه 26 مهر در تالار حافظ دانشكده ادبيات برگزار شد.
در اين سخنراني، دكتر نفيسي با اشاره به ضرورت بين المللي ساختن آموزش عالي، به اين موضوع اشاره كردند كه دانشجويان مقطع كارشناسي، در هنگام فارغ التحصيلي از حداقل هوش فرهنگي برخوردار نيستند. براي روشن ساختن اين موضوع و به دليل اهميت چالش هاي فرهنگي ايجاد شده از سوي زبان دوم، ايشان گزارشي از پژوهش خود در زمينه بررسي توانايي تعدادي از دانشجويان مقطع كارشناسي براي سازگار شدن با محيطهاي فرهنگي جديد ارائه نمودند. به طور خاص، ايشان رابطه ميان هوش فرهنگي دانشجويان و فراگيري زبانهاي مختلف را بررسي كردند. دانشجويان 5 رشته دانشگاهي، شامل زبان فارسي، انگليسي، عربي، فرانسه و روسي، شركت كنندگان اين مطالعه بودند. براي سنجش هوش فرهنگي 198 دانشجو، آنها از پرسشنامه هوش فرهنگي طراحي شده توسط ارلي و انگ (2003) استفاده نمودند. آنها دريافتند كه از لحاظ فراشناختي، تفاوت معني داري ميان دانشجويان وجود ندارد. از نظر شناختي، اما، تفاوت زيادي ميان دانشجويان رشته زبان فارسي و روسي ثبت گرديد. اين دانشجويان، از نظر انگيزشي نيز تفاوت زيادي نداشتند. از لحاظ رفتاري، تفاوت معنا داري ميان دانشجويان رشته انگليسي و فارسي يافت شد. در نهايت، از نظر هوش فرهنگي، تفاوت معنا داري ميان دانشجويان زبان انگليسي و عربي، فرانسه و عربي ارائه گرديد.