کارگاه تعاملی و تطبیقی «تارِ تازی، پودِ پارسی» (کارگاه شمارهٔ ۱ ورودی ۱۴۰۳ و ۱۴۰۲) به مناسبت هفته آموزش و با هدف ارتقای تعامل علمی میان گروههای زبان و ادبیات فارسی و عربی برگزار شد. در این کارگاه، که با رویکرد کاملاً مشارکتی و میانرشتهای طراحی شده بود، ۹ گروه ۶ نفره از دانشجویان (ترکیبی از ۳ دانشجوی فارسی و ۳ دانشجوی عربی) به رقابت علمی و ادبی پرداختند. ساختار کارگاه بر سه محور اصلی استوار بود که هریک از آنها در قالب رقابتی گروهی، دانشجویان را درگیر فرآیند تحلیل تطبیقی متون و مفاهیم ادبی نمود: تطبیق ضربالمثلهای عربی با آیات قرآنی و ابیات فارسی و عربی، حدس ضربالمثل از طریق تصویر و قرینهیابی فرهنگی، و چالش ترجمه تطبیقی در دو قالب «وفادار» و «خلاقانه». این کارگاه نهتنها بستری برای ارتقای مهارتهای زبانی و ترجمهای دانشجویان فراهم ساخت، بلکه از حیث روششناسی آموزش زبان، گامی مؤثر در جهت بهکارگیری ظرفیتهای مقایسهای و فرهنگی دو زبان بود. رقابتهای طراحیشده مبتنی بر همکاری میان دانشجویان دو رشته، بهگونهای طراحی شده بود که شرکتکنندگان ناگزیر از برقراری گفتوگوی دقیق و انتقال معنای فرهنگی در سطح بینزبانی بودند. تجربه عملی این تعامل میانزبانی، بهویژه در مراحل تحلیل و بازآفرینی خلاق، دانشجویان را با ظرفیتهای مشترک و تفاوتهای ساختاری و زیباییشناسی زبانهای فارسی و عربی بهشیوهای زنده و کاربردی آشنا کرد و بازخوردهای مثبت نشان داد. کارگاه میتواند الگویی موفق برای گسترش فعالیتهای آموزشی بینرشتهای باشد.