گروه زبانشناسی دانشگاه الزهرا (س) با همکاری انجمن علمی دانشجویی زبانشناسی معاونت فرهنگی اجتماعی این دانشگاه، بهمناسبت هفتۀ پژوهش، سخنرانی علمی با عنوان «نامهای تجاری در ایران»، با هدف آشنایی دانشجویان و پژوهشگران با این حوزه و موضوع و بررسی ابعاد مختلف آن، با سخنرانی خانم نسرین خردمند، دانشجوى دکترى زبانشناسى دانشگاه الزهرا (س) برگزار کرد. این سخنرانی 11 دیماه 1403 ساعت 12 تا 13 در دانشکدۀ ادبیات، در حضور دانشجویان ارشد و دکتری زبانشناسی و استادان محترم این رشته خانم دکتر فریبا قطره و خانم دکتر ماندانا نوربخش برگزار شد.
این برنامۀ آموزشی و پژوهشى با خوشامدگویی و معرفی سخنران، خانم نسرین خردمند، آغاز شد. وی در ابتدا به بیان کلیات، تعریف اصطلاحات پایه، سپس به بررسی کاربرد نامها و نشانهای تجاری در اسناد تجاری ایران و ارائۀ شواهد موجود در پیکرهها و معرفی اسناد و منابع مرتبط پرداخت؛ و در ادامه توضیحاتی در رابطه با اسامی نخستین کارخانهها و شرکتهایی که در ایران تأسیس شدهاند ارائه داد و مقایسهای میان نامگذاری شرکتهای جدید با نخستین شرکتها صورت گرفت.
بررسی علمی نامها و شعارهای تجاری از نزدیک به چهار دهه پیش آغاز شده و تاکنون مطالعات متعددی در حوزۀ مدیریت و بازاریابی، حقوق و روانشناسی در این زمینه صورت گرفته است. این پژوهشها اغلب با تمرکز بر جنبههای حقوقی و قانونی، روانشناختی، نشانهشناختی و جامعهشناختی و بررسی رفتار و نگرش مشتریان، وفاداری ایشان، همچنین جنبههای آوایی و تداعیهای ذهنی نامهای تجاری صورت گرفته است. ورود مفاهیم زبانشناختی به حوزۀ کسبوکار و تلفیق حوزهها در بررسی برندها (ویژندها) پدیدهای نوظهور است.
در پایان این ارائه، قوانین سازمان ثبت اسناد و املاک کشور و ادارۀ ثبت علائم تجاری که منجر به رد پیشنهادها و درخواستها میشود بررسی شد و بحث و تبادل نظر صورت گرفت. سخنرانی 40 دقیقه طول کشید و 20 دقیقه نیز برای پاسخگویی به سؤالات شرکتکنندگان در جلسه اختصاص یافت.